Wednesday

Jejaka Anda ?



Hello ladies yang bermata duitan and not forget hello to gentlemen yang berpoket kosong .

Emm, ladies still pening kepala dengan harga beg tangan Vincci and Cael Deon yang semakin melampau or harga perfume Christian Dior yang berterabur kat pavilion tu. Huh ! annoying la semua tu ladies. Memang tak dinafikan dunia sekarang memerlukan duit. Tapi patut ke duit digunakan untuk barang-barang yang tak lain tak bukan semata-mata untuk bermegah-megahkan.

“eh, tak baik tau cakap macam tu, we all suka perfume yang branded sebab wangi”

Bohong la kalau tu jawapannya sebab jiran aku pakai minyak wangi yang dia beli kat pasar malam sebotol RM10. Wangi je dari pagi dia pakai, sampai malam pun ada bau lagi. Jangan cakap alasan aku tak relevant la. Tak akan ada fakta tanpa bukti kan. Hidup mesti realistik, bukan plastik.

Before that, aku teringat time aku dengan member aku tumpang solat kat Masjid Al-Azim. Then masuk je surau aku pilih port yang cun punye. Betul-betul bawah kipas and sebelah sorang akak yang sangat comel berwajah suci. Selesai solat, aku terdengar akak sebelah aku berdoa dengan nada yang slow, tapi telinga aku jenis telinga lintah punye. Sure2 la aku terdengar doa dia “Ya Allah, Kau kurniakanlah aku jodoh yang kaya, beriman dan baik, amin”. Terus aku terpandang akak tu dengan mata yang terbeliak. Kenapa mesti kaya yang diutamakan ?

Tak perlu nak pelik sangat. Haruslah kan ! Dunia sekarang memerlukan duit. Kalau tanya sesiapa pun, dia akan cakap nak lelaki yang kaya and kalau tanya cik T punya taste, cik T nak yang kaya, berkerjaya, paling penting berkereta ! Apa kelas naik motor. Kalau awek bertudung,dah benget tudung awek tu sebijik cam minah senget. Kalau free hair lagi parah. Seksa awek kat belakang kene libas dengan rambut sendiri dek angin yang berterbangan. Cukup baik kalau rambut awek wangi, kalau hapak ? Pheww!

Cuba bayang kan kalau naik kereta. Lebih romantik,tak perlu topi keledar, ada aircond tau, lagi bes kalau kereta dia wangi! Heaven giler kot. That not we call mata duitan ! it just kemudahan, keselesaan and mungkin juga keselamatan. Insyaallah risiko untuk mati terpelanting ke dalam longkang tu kurang kan.

Ada juga boys yang cakap naik motor bes. “ Romantik tau ! nanti kita boleh tolong pakaikan awek kita topi keledar, pastu bila kita brek je, awek kita peluk. Besnya ! besnya !” cis, lelaki memang suka ambil kesempatan. Jangan nafikan coz that is FACT !

Ada juga boys yang rasa dia memang betul-betul nampak kacak and awesome giler bila tunggang motor. Lepas tu mula la tiap kali nak naik motor, siap suruh jiran sebelah rumah yang tengah siram pokok bunga untuk tolong snapkan pic dia atas moto. Melampau !

Swear kalau korang dengan kereta lebih macho. Yang tak hensem jadi lawa, yang tak kacak jadi cun, yang hensem tak payah puji la, dah sure panas ! terbakar ! Hot ! Hangat ! Hangus ! Wow !! err.. tapi jangan la lepas ni semua boys kat dunia ni kerja bermandi peluh untuk beli kereta dengan tujuan tarik perhatian girls pulak or jangan pula ada yang menangis berguling-guling sambil meraung “aku tak mampu ! aku tak mampu ! tak nak jadi bujang terlajak ! tak nak ! “ gila ah korang. Jangan risau. Semua kat dunia ni ada jodoh masing-masing yang telah ditetapkan and pasangan korang akan terima korang seadanya.

Kaya, mewah, kacak, cantik tu semua kehendak masing-masing or mungkin angan-angan kan. Tapi, bila fikir-fikir balik, hidup haruslah realistik kan. Tak perlu nak terpengaruh sangat dengan cerita-cerita novel tu. Novel just about angan-angan penulis and bukan semua angan-angan akan tercapai. So, untunglah kepada sesiapa yang angan-angan dorang tercapai tu. Yang tak tercapai jangan kecewa, mungkin ada lebih baik pada si jejaka yang tak perlu dipertikaikan. Wallahualam..

2 comments: